hungrigast.blogg.se

Här finns alla möjliga goda recept.

Sparrissoppa med lax

Kategori: Fisk och skaldjur, Soppa

 
Ingredienser till 4 portioner:
400 g grön sparris
1 gul lök
1 msk rapsolja
6 dl vatten
1 dl vitt vin
1 grönsaksbuljongtärning
3 dl creme fraiche
salt
grovmalen svartpeppar
 
Tillbehör: laxtärningar (ca 300 g) och rostade sesamfrön
 
Gör så här:
1. Hacka löken och fräs den i oljan i en gryta.
2. Skölj och dela sparrisen i bitar. Lägg ner bitarna i grytan, men spara alla knoppar.
3. Häll i vatten, vin och grönsaksbuljong. Koka i ca 10 minuter. Låt svalna!
4. Häll det i mixern och kör soppan slät.
5. Häll tillbaka soppan i grytan.Tillsätt creme fraiche, salt och peppar. Kan behövas ganska mycket salt, men smaka dig fram.
6. Koka upp!
 
7. Under tiden soppan kokar kan du tärna laxen.
8. Lägg den i en ugnsform, salta och peppra. 
9. Tillaga i 175 graders ugn i ca 10 minuter.
 
10. Rosta sesamfrön i ett stekjärn på svag värme.
 
11. Sjud sparristopparna i ca 7 minuter.
 
13. Lägg upp snyggt i djupa tallrikar. Samla lax och sparris i mitten av tallriken så de bildar en liten hög.
 
Servera!
 
 
Idag har jag fått min första "Bloggskada". ;)  Jag hällde nämligen den kokheta soppan i mixern och körde igång den.Värmen gjorde att locket flög av och vi hade soppa i hela köket och i min panna. Men nu har jag lärt mig det...mixa inget kokhett!!!
 
Vilken är din favoritsoppa? Skriv gärna som kommentar.
Kommentera inlägget här: